امروز سه شنبه 23 مهر 1398 ، عکس 2 پیک اوقات خوشی را برای شما آرزومند است .
آخرین تصاویر هنرمندان

ورزش های مهیج باعث می شود بدن آدرنالین بیشتری ترشح کند و کارایی جسمی بالاتر رفته و آستانه تحمل فرد نسبت به دردهای احتمالی افزایش پیدا کند ، از بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن می توان به دره نوردی و پرش بانجی اشاره کرد. در ادامه این مطلب هیجان انگیز با ما همراه باشید.

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

هورمون آدرنالین چیست؟

آدرنالین (Adrenaline) یا اپی نفرین هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی یا غدد آدرنال و برخی سلول های عصبی ترشح و آزاد می شود.

آدرنالین که به نام هورمون مقابله با پرواز یا جنگ نیز شناخته شده در واکنش به شرایط استرس زا، هیجان انگیز یا خطرناک در بدن آزاد می شود و با افزایش ضربان قلب، خون رسانی بیشتر به مغز و ماهیچه ها و تبدیل قند به سوخت باعث می شود بدن در این شرایط سریع تر واکنش دهد.

غدد فوق کلیوی همان طور که از نام آن پیداست در بالای هر کلیه قرار گرفته و مسئول ترشح بسیاری از هورمون ها از جمله آلدوسترول، کورتیزول، آدرنالین و نورا آدرنالین می باشند، این غدد توسط غده دیگری به نام هیپوفیز کنترل می شوند.

بهترین تمرینات برای افزایش ترشح آدرنالین

هنگام ورزش کردن بدن برای پشتیبانی از فعالیت های ورزشی آدرنالین بیشتری ترشح می کند که باعث می شود کارایی جسمی بالاتر رفته و آستانه تحمل فرد نسبت به دردهای احتمالی افزایش پیدا کند، مقدار آدرنالین ترشح شده به شدت و هیجان این فعالیت ها بستگی دارد.

برخی رشته های ورزشی مهیج که ترشح آدرنالین را تا حد زیادی افزایش می دهند عبارتند از:

۱٫ پرش بانجی

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

برخی ورزش های بسیار مهیج هستند که یک بار انجام آن ها چنان هیجان و ترسی به دل می اندازد که سطح آدرنالین ترشح شده در بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد، در میان این ورزش ها فعالیت های هوایی مانند پرش بانجی جایگاه ویژه ای دارند.

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

پرش بانجی بی شک یکی از مهیج ترین ورزش های ابداع شده تاکنون است که از دهه ۱۹۸۰ در صدر هیجان انگیزترین های دنیا بوده است. روش های مختلفی برای انجام پرش بانجی وجود دارد و اغلب آن را روی کوه، پل، جرثقیل و برج ها انجام می دهند.

برای انجام این ورزش نیاز به وسایل ایمنی و طناب بانجی است که به مچ پا و یا بدن وصل شده و ورزشکار به فضای خالی پرتاب می شود، در این حالت شوک ناگهانی شدیدی به فرد وارد می شود که سطح آدرنالین بدن را تا حد بالایی افزایش می دهد.

۲٫ اسکای دایوینگ یا چتر بازی سقوط آزاد

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

ورزش دیگری که هیجان زیادی به شما تزریق کرده و آدرنالین خون را به شدت افزایش می دهد اسکای دایوینگ است، نوعی چتربازی که فرد با چتر نجات از هواپیما یا هلیکوپتر در ارتفاع حدود ۴ هزار متری به پایین می پرد و در ارتفاعات کمتر چتر خود را باز می کند.

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

مدت زمان سقوط تنها ۴۰ ثانیه تا ۱ دقیقه طول می کشد اما همین زمان نیز برای تجربه اوج هیجان کفایت می کند.

۳٫ رودگری (رفتینگ)

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

رودگری از رشته های قایق سواری است و افرادی که این ورزش را انتخاب می کنند عاشق قایق سواری در آب هستند اما نه به شکل یک گشت و گذار آرام و بی هیجان در دریاچه، بلکه به دنبال تجربه ای هیجان انگیز در دل آب های متلاطم، مسیر تند رودخانه و برخورد با صخره ها در یک قایق مطمئن و غیر قابل نفوذ می باشند.

رودگری به یک روحیه تیمی خوب و تشنه ماجراجویی و هیجان نیاز دارد و تاثیر عالی در ترشح آدرنالین بدن خواهد گذاشت.

جالب است بدانید رودخانه های مناسب برای انجام این ورزش درجه بندی شده اند و تنها افراد حرفه ای مجاز هستند در رودخانه های با درجات بالاتر قایق سواری کنند که علاوه بر هیجان وصف ناپذیر بسیار خطرناک نیز می باشد.

۴٫ دره نوردی

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

دره نوردی یک ورزش فوق العاده مهیج و ترکیبی از چندین فعالیت سرگرم کننده دیگر از جمله کوهنوردی، صخره نوردی، غارگردی و ورزش های آبی همچون شنا می باشد.

کسانی که این رشته ورزشی را انتخاب می کنند برای عبور از دره ها، مسیل ها و آبشارهای خروشان در کوهستان ها باید با ورزش هایی همچون پیاده روی، پرش، شنا و کوهنوردی میانه خوبی داشته باشند.

۵٫ ویافراتا

بهترین ورزش های مهیج برای افزایش آدرنالین بدن

ویافراتا یک فعالیت ورزشی کوهستانی فوق العاده مهیج برای فصول گرم سال است، نوعی فعالیت اغلب هوایی که طیف وسیعی از هیجان های متنوع را فراهم کرده و به خصوص هنگام عبور از بالای دریاچه ها، دره ها و دیگر نواحی مرتفع آدرنالین بدن را تا سطح زیادی بالا می برد.

این ورزش ترکیبی از کوه نوردی و صخره نوردی است اما در آن از ابزار فلزی برای فرو کردن در دل صخره ها استفاده می شود.

۶٫ دوچرخه سواری در کوهستان

دوچرخه سواری در کوهستان از دیگر ورزش های مهیج کوهستانی است و افرادی به آن روی می آورند که اگرچه عاشق دوچرخه سواری هستند اما به هیجانی بیشتر از یک دوچرخه سواری آرام در خیابان های شهر رضایت می دهند!

این ورزش همان طور که از نامش پیداست در جاده های کوهستانی و ناهموار انجام می شود و پیست های دوچرخه سواری مخصوصی برای آن ایجاد شده که از موانع طبیعی و مصنوعی برای افزایش هیجان و بالا بردن سطح آدرنالین بدن استفاده می کنند.

علاوه بر رشته های ورزشی ذکر شده برخی تمرینات ورزشی ساده تر نیز وجود دارد که اگرچه هیجان و ترس چندانی به دنبال ندارد اما گزینه های عالی برای افزایش ترشح آدرنالین محسوب می شوند، از جمله:

۷٫ تمرینات قدرتی

بهترین تمرینات قدرتی برای افزایش سطح آدرنالین حرکات ترکیبی هستند که هم زمان چند گروه عضلانی را درگیر می کنند.

در ابتدا با یک تمرین هوازی کوتاه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شروع کرده سپس به سراغ تمرینات وزنه بروید:

برای انجام اسکات میله را روی ماهیچه ذوزنقه ای پشت گردن – و نه گردن – قرار داده سپس به آرامی با خم کردن زانوها به پایین حرکت کنید و به ماهیچه سرینی بزرگ که در باسن قرار دارد به سمت بیرون فشار وارد کنید.

هنگام انجام این تمرین لازم است چشم ها به سمت جلو و پشت شما صاف باشد. این حرکت را ۸ تا ۱۲ مرتبه و برای ۳ ست تکرار کنید.

سپس به سراغ وزنه برداری بروید. پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کرده و هالتر را مقابل خود نزدیک پاها قرار دهید، سپس زانوها را خم کرده و وزنه را تا قسمت میانی پا بالا ببرید، همچنان که وزنه را پایین می آورید دوباره زانو را به آرامی خم کنید و پشت خود را صاف نگه دارید در حالی که چشم ها به سمت مقابل است، سپس دوباره با فشار روی پاها به آرامی وزنه را بالا ببرید.

این حرکت را در سه ست و هر بار ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

۸٫ دوچرخه سواری

دوچرخه سواری از ورزش های قلبی عروقی است که بدن را وادار به افزایش ترشح آدرنالین می کند. هنگام دوچرخه سواری فشار ریه افزایش پیدا کرده و قلب، خون بیشتری به اندام های مختلف بدن پمپاژ می کند که در نتیجه آن آدرنالین بیشتری برای تامین ذخیره گلوکز اضافی ترشح می شود.

توصیه می شود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه دوچرخه سواری با شدت متوسط یا کم و یا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری سریع انجام دهید.

۹٫ اسپرینت 

اسپرینت یا دویدن با حداکثر سرعت در فواصل کوتاه به انرژی و قدرت زیادی نیاز داشته و باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول توسط غده آدرنال – به عنوان بخشی از واکنش بدن به شرایط استرس زا – می شود که بدن با تامین انرژی فوری برای مقابله با استرس آماده می شود.

توصیه می شود ابتدا به مدت ۲ دقیقه آهسته دویده و سپس به مدت ۳۰ ثانیه با حداکثر سرعت بدوید (اسپرینت) و مجددا ۲ دقیقه دوی آهسته داشته باشید. بسته به سطح تحمل می توانید بین ۱۲ تا ۲۰ مرتبه اسپرینت انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید.
امتیاز دهید
برچسب ها :

، عکس 2 پیک
تا به حال هیچ دیدگاهی در این مطلب ارسال نشده است شما اولین نفر باشید