امروز چهارشنبه 12 آذر 1399 ، عکس 2 پیک اوقات خوشی را برای شما آرزومند است .
آخرین تصاویر هنرمندان

کدو تنبل یا کدو حلوایی حاوی ویتامین A ، C و E می ‌باشد و میوه ای است از خانواده کدو که نارنجی رنگ است و بیشتر در فصل پاییز و زمستان برای مصارف گوناگون استفاده می شود.

دانه‌های کدو تنبل، بهترین منبع تامین فیبر و اسیدهای چرب اشباع ‌نشده و مفید برای قلب هستند. در ادامه این بخش با فواید کدو حلوایی آشنا می شوید

۹ فواید کدو حلوایی برای بدن که باید بدانید

۹ فواید کدو حلوایی برای بدن که باید بدانید

ارزش غذایی کدو حلوایی

کدوحلوایی یک ماده غذایی بسیار مغذی با میزان کالری اندک است. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی حاوی مواد زیر است:

انرژی ۲۰ کیلوکالری

ویتامین ث ۸ درصد نیاز روزانه

پتاسیم ۷ درصد نیاز روزانه

مس، منگنز و ریبوفلاوین ۵ درصد نیاز روانه

ویتامین ای ۴ درصد نیاز روزانه

آهن ۳ درصد نیاز روزانه

کدو حلوایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس ها محافظت می کند. چون حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئیدها است.

۹ فواید کدو حلوایی برای بدن که باید بدانید

در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق العاده است چون به بدن کمک می کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلا به بیماری های فصل سرما مقابله می کند.

نتایج پژوهش های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده ها بسیار ضروری است چون باعث تقویت پرزهایی که سطح آن را پوشانده می شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت ها کمک زیادی می کند. علاوه براین، ویتامین A می تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.

کدو حلوایی مفید برای سلامت چشم ها

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد کدوحلوایی برای سلامت چشم ها مفید است. اول اینکه همان طور که گفته شد سرشار از بتاکاروتن است و به شبکیه چشم کمک می کند تا نور بیشتری جذب کند. بنابراین قدرت بینایی را سالم نگه می دارد.

علاوه براین ترکیب مواد معدنی و ویتامین های موجود در این ماده غذایی باعث حفاظت چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری می شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می دهد افرادی که از دژنراسیون ماکولای چشم رنج می برند می توانند با مصرف مکمل حاوی ترکیب زینک، ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و مس سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

خوشبختانه کدوحلوایی نیز این ویتامین ها و مواد معدنی را به طور یکجا دارد و مصرف منظم آن می تواند به سلامت چشم ها کمک زیادی بکند.

کدو حلوایی مفید برای پوست

آنتی اکسیدان های موجود در کدوحلوایی بخصوص بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در آن برای سلامت پوست مفید هستند. نتایج پژوهش ها نشان داده است که بتاکاروتن برای حافظت پوست در برابر اشعه ی ماورای بنفش خورشید مؤثر است.

یادتان باشد که مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند کدوحلوایی می تواند باعث بهبود بافت و ظاهر پوستتان شود.

کدو حلوایی برای مقابله با سندرم متابولیک

سندرم متابولیک باعث بروز یک سری مشکل در سلامتی می شود. اگر نمی دانید که این سندرم به چه معنایی است باید بگوییم که بزرگی و چاقی در ناحیه شکم را سندرم متابولیک می گویند.

متأسفانه این مشکل نیز با بیماری های دیگری مانند پرفشاری خون، مشکلات قند خون و میزان تری گلیسیرید خون در ارتباط است. حتماً می دانید که عوامل ذکرشده نیز باعث افزایش خطر بروز بیماری های قلبی و دیابت می شوند.

به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می تواند باعث کاهش سندرم متابولیک شود. برای جلوگیری از چاقی شکمی علاوه برای کنترل تغذیه باید تحرک بدنی مناسب نیز داشته باشید.

کدوحلوایی مفید برای فشارخون

کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است. بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می کنیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کنترل فشارخونتان از خواص کدوحلوایی و تخمه های آن غافل نشوید.

کدو حلوایی برای التیام سوختگی ها

اگر در حین آشپزی یا کارهای خانه دچار سوختگی و یا بریدگی و خراش روی پوست شده باشید می توانید از کدوحلوایی استفاده کنید.

گوشت کدوحلوایی خام می تواند جای سوختگی و زخم های سطحی را تسکین دهد. برای این کار مقداری کدو را له کرده و روی پوست قرار دهید تا احساس سوزش آن برطرف شود.

۹ فواید کدو حلوایی برای بدن که باید بدانید

کدو حلوایی برای رفع یبوست

افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می شوند می توانند از فواید کدوحلوایی بهره مند شوند. چون این کدوی خوش رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضدیبوستی دارد. کدوحلوایی برای افرادی که به مشکلات روده دچار هستند نیز توصیه می شود.

تخمه های کدوحلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید و یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید از خوردن تخمه های کدو غافل نشوید.

کدو حلوایی برای تقویت دندان ها و استخوان ها

کدوحلوایی حاوی میزان قابل توجهی فسفر است و به این ترتیب می تواند برای تقویت استخوان ها و مینای دندان هایتان مفید باشد. واقعیت این است که برای سلامتی عمومی بدن نباید به مصرف یک ماده غذایی بسنده کرد.

به عنوان مثال سلامت دندان ها و استخوان ها را نباید صرفاً به شیر و محصولات لبنی سپرد. بلکه در کنار آن باید به میوه و سبزیجاتی مانند کدوحلوایی نیز اعتماد کرد.

کدو حلوایی ضدالتهاب است

تخمه های کدوحلوایی خاصیت ضدالتهابی دارند و برای تسکین مجاری ادراری و گوارشی مفید هستند. برای مقابله با عفونت ادراری می توانید در کنار درمان های معمول از تخمه های کدوحلوایی نیز استفاده کنید تا التهاب ناحیه از بین برود.

احتیاط کنید

اگر داروهای خاصی مانند لیتیوم (دارویی برای تثبیت حالت خلقی) مصرف می کنید بدانید که کدوحلوایی اندکی خاصیت ادرارآوری دارد و ممکن است برایتان مشکل ساز شود. علاوه براین امروزه در فروشگاه های مواد غذایی، محصولاتی به فروش می رسد که از کدوحلوایی تهیه شده اند. اما توصیه ما این است که خودتان این ماده غذایی را تهیه کرده و باسلیقه و مناسب با ذائقه خود مصرف کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
امتیاز دهید
برچسب ها :

، عکس 2 پیک
تا به حال هیچ دیدگاهی در این مطلب ارسال نشده است شما اولین نفر باشید